Keturių savaičių iššūkis Suomijoje: nuo baimės iki neįkainojamos patirties

Kauno technologijų mokymo centro Transporto skyriaus mokiniai Joris ir Viktor, dalyvaudami Erasmus+ projekte, keturioms savaitėms išvyko atlikti praktikos į Suomiją. Stažuotė Omnia profesinėje mokykloje ir vietiniuose autoservisuose tapo ne tik vertinga mokymosi patirtimi, bet ir iššūkiu, kuris padėjo įgyti naujų įgūdžių bei pasitikėjimo savimi.

Nauja šalis, nauji iššūkiai

Kelionė į Suomiją nebuvo trumpa – vaikinai pasirinko keliauti žaliuoju transportu: iš Kauno automobiliu pasiekė Taliną, iš ten keltu persikėlė į Helsinkį, o galiausiai pasiekė Espoo miestą, kur gyveno ir dirbo. Jie įsikūrė minimalistiniuose Hiisi Homes apartamentuose pačiame Espoo centre. Iš čia jiems buvo patogu pasiekti viešąjį transportą, nueiti į prekybos centrus. Vaikinai greitai adaptavosi prie naujos aplinkos ir jau pirmąją dieną apžiūrėjo šiuolaikišką Omnia profesinę mokyklą, sužinojo apie joje dėstomas mokymo programas. Netruko nuvykti ir į būsimas darbo vietas automobilių remonto įmonėse „Dynawatt“ ir „Autotrio“.

„Buvo šiek tiek baisu pradėti dirbti servisuose, reikėjo daugiau drąsos imtis ne savo, o kliento automobilio remonto. Kalba kurį laiką taip pat buvo šioks toks barjeras, – pirmais įspūdžiais dalijosi Viktor. – Servise, kuriame atlikau praktiką, dirba daug rusakalbių darbuotojų, todėl pradžioje galėjau laisvai bendrauti rusiškai.“

Joris priduria, kad buityje anglų kalbos žinios problemų nekėlė, bet teko greitai perprasti profesinę terminiją. „Po dviejų savaičių jau galėjau beveik laisvai bendrauti angliškai“, – neslėpė džiaugsmo vaikinas.

Darbas servisuose: atsakomybė už klientų automobilius

Joris ir Viktor dirbo skirtinguose servisuose, tad ir jų patirtys šiek tiek skyrėsi. Joris pateko į jaukų, nedidelį servisą, kuriame įrengti keturi keltuvai. Su kitais darbuotojais, kaip pats sakė, jautėsi lyg su draugais. „Mano mentorius buvo labai jaunas, todėl lengvai radome bendrą kalbą. Kartais net pasilikdavome po darbo pasikrapštyti prie mašinų. Ir dabar vis dar su juo susirašome,“ – pasakojo Joris.

Tuo tarpu Viktoro servisas didesnis, labiau specializuotas, skirtas kėbulų remontui, be penkių skirtingo dydžio keltuvų įrengta didelė dažymo patalpa. Į akis vaikinui krito nepriekaištinga tvarka, tai, kad kiekviena darbo vieta skirta konkrečiai funkcijai.

„Dirbdamas dažniausiai keičiau tepalus, stabdžių trinkeles, stabdžių skysčius, teko atlikti ir sudėtingesnių užduočių, pavyzdžiui, sankabos ar variklio diržo keitimą. Pasitaikė progų pridėti rankas ir prie elektromobilių remonto. Vienąkart padėjau paruošti dažyti „Teslą“, kitąkart – keisti priekinį stiklą, – darbus vardijo Viktor. – Buvo nedrąsu, nes automobiliai prabangūs.“  Vaikinas užsiminė, kad jo darbus stebėjęs mentorius buvo patenkintas jo požiūriu į darbą ir atsakingumą, kad vaikinas, nežinodamas, kaip ką nors reikia atlikti, pirmiau tiksliai išsiaiškindavo ir tik po to imdavosi darbo.

Joris savo servise susidūrė su itin įvairiais darbais. Paklaustas, ką konkrečiai darė, juokdamasis atsakė: „Ko aš nedariau!“. Daugiausia keitė tepalus, filtrus, amortizatorius, variklių diržus, tvarkė važiuokles, sužinojo, kaip atliekama elektromobilių baterijų diagnostika. „Per savaitę į servisą atveždavo bent 3–4 „Teslas“, dažniausiai klientai norėdavo jas patikrinti prieš parduodami, išmatuoti baterijų įtampą. Man buvo labai įdomu stebėti šį procesą,“ – dalijasi jis.

Vis tik viena įsimintiniausių Jorio patirčių – kartu su mentoriumi prikelta kelerius metus serviso kieme stovėjusi mašina. „Vieną popietę nebuvo darbo, tad nusprendėme imtis apleistos mašinos. Atsiklausę jos savininko, užsakėme detalių ir ėmėmės darbo. Taip įsitraukėme, kad užsibūdavome net po darbo valandų, kol galiausiai per porą dienų mašiną sutvarkėme. Jos savininkas jau planavo ją atiduoti į laužyną, bet dabar ji vėl gali važiuoti!“ – su entuziazmu pasakojo Joris.

Kokybė svarbiau nei greitis

Abu mokiniai pabrėžė, kad dirbti nebuvo lengva – jautė didelę atsakomybę už klientų automobilius, o pradžioje dar trūko drąsos.

„Krapštantis prie savo automobilio viskas kitaip – nebaisu suklysti. Dirbant su kliento automobiliu atsakomybė visai kitokia,“ – sakė Joris.

Be to, vaikinai pastebėjo, kad Suomijos servisuose darbo tempas skiriasi nuo Lietuvos. „Lietuvoje visi labai skuba, kad kuo greičiau atliktų remontą ir priimtų kitą automobilį. Suomijoje niekas neskuba, bet viską padaro laiku ir kokybiškai,“ – skirtingas darbo kultūras lygino Joris.

Ateities planai: nuo serviso iki autosporto

Grįžę į Lietuvą, mokiniai jau turi aiškesnį požiūrį į savo ateitį. Joris planuoja baigęs mokyklą įsidarbinti servise, o vėliau – įkurti savo autoservisą.

„Suomijoje atlyginimai didesni, bet ir pragyvenimo išlaidos didelės. O patirties daugiau nei Lietuvoje neįgysi, nes tiek ten, tiek mūsų šalyje naudojama ta pati įranga ir programos. Todėl noriu likti čia ir kurti savo verslą,“ – sakė jis.

Viktor taip pat planuoja dirbti servise, tačiau jo svajonė – autosportas. „Taupysiu pinigus automobiliui, su kuriuo galėčiau dalyvauti driftingo varžybose. Automechaniko žinios čia tikrai pravers,“ – šypsojosi jis, pasakodamas apie svajonę.

Vaikinai labai džiaugėsi galimybe dalyvauti Erasmus+ programoje, kuri suteikė neįkainojamos patirties,  praturtino žinias, praktinius įgūdžius, padėjo įvertinti kultūrų skirtumus. Keturias savaites praleidę suomiškame mieste Joris ir Viktor pripažino, kad buvo įdomu išbandyti save naujoje aplinkoje, praplėsti pasaulėžiūrą, praturtinti gyvenimo patirtį, susipažinti su nuostabiais žmonėmis.

Laisvalaikiu jie keliavo po Helsinkį, Espoo, Vaanta ir kitus miestus, apsuptus nuostabios gamtos ir uolų. Aplankė prekybos centrus ir ragavo daug skanaus suomiško maisto, gėrimų, bandydami, kaip patys sakė, rasti atitikmenų lietuviškoje virtuvėje.