Tvarumas yra vienas iš svarbiausių šiuolaikinio statybos sektoriaus iššūkių, todėl profesinis mokymas tampa itin svarbia grandimi rengiant specialistus, gebančius taikyti aplinkai draugiškus statybos metodus. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos Žaliojo kurso tikslus ir didėjantį poreikį mažinti statybų poveikį aplinkai, profesinės mokyklos Lietuvoje ir Ispanijoje vis aktyviau integruoja tvarumo principus į mokymo programas.
2024 m. gruodį Kauno technologijų mokymo centro Statybos skyriaus mokytojai Mantas ir Rūtenis dalyvavo Erasmus+ darbo stebėjimo vizite Ispanijoje, kur lankėsi IES José María Pérez Pulido profesinėje mokykloje La Palmos saloje. Vienas iš šio vizito tikslų buvo susipažinti su tvarumo metodais statybos sektoriuje ir išanalizuoti, kaip profesinis mokymas gali prisidėti prie darnios statybos plėtros.
La Palmos sala, kurioje įsikūrusi IES José María Pérez Pulido mokykla, yra vulkaninės kilmės, todėl jos geografija ir klimatas daro didelę įtaką statybos sektoriui. 2021 m. įvykęs Cumbre Vieja ugnikalnio išsiveržimas turėjo reikšmingą poveikį salos infrastruktūrai, todėl profesinis mokymas čia orientuotas į atsparių ir tvarių pastatų projektavimą. Statybos programose akcentuojama, kaip pritaikyti statybos technologijas prie vietos sąlygų: seismiškumo, dirvožemio ypatumų ir klimato poveikio pastatams. Mokiniai mokosi apie pastatų konstrukcijas, kurios gali atlaikyti žemės drebėjimus, o ypatingas dėmesys skiriamas gelžbetoninėms ir plieno karkaso konstrukcijoms, kurios suteikia pastatams stabilumo.
Viena iš įdomių tvarumo praktikų yra vulkaninių medžiagų panaudojimas statybose. Kanarų salose dažnai naudojamos tokios medžiagos kaip vulkaninis tufas, bazaltas ir piroklastiniai akmenys. Jos yra atsparios erozijai, turi geras šilumos izoliacines savybes ir yra lengvai prieinamos vietoje, todėl mažina transportavimo išlaidas bei anglies dioksido emisijas.
Didelis dėmesys skiriamas vandens išsaugojimo technologijoms, nes vulkaninėse salose vandens ištekliai yra riboti. Profesinio mokymo programose nagrinėjamos lietaus vandens surinkimo ir perdirbimo sistemos, naudojamos pastatams drėkinti ir buitiniam vandeniui tiekti. Be to, atsižvelgiant į salos gamtines sąlygas, mokykloje akcentuojamos atsinaujinančios energijos sistemos – saulės baterijos, vėjo jėgainės ir geoterminės energijos šaltiniai, leidžiantys sumažinti priklausomybę nuo tradicinių energijos išteklių.
Profesinės mokyklos tiek Ispanijoje, tiek Lietuvoje siekia diegti inovatyvias technologijas, kad mokiniai būtų pasirengę moderniems darbo rinkos iššūkiams. Viena iš tokių technologijų yra modulinė statyba – iš anksto pagaminti statybiniai moduliai leidžia greičiau pastatyti pastatus ir pritaikyti juos įvairioms klimato sąlygoms.
Kita svarbi inovacija – išmaniosios izoliacinės medžiagos, kurios reaguoja į temperatūros pokyčius, prisitaikydamos prie aplinkos sąlygų ir taip užtikrindamos efektyvesnį šilumos reguliavimą bei mažesnes energijos sąnaudas pastatuose. Kai kurios Europos profesinės mokyklos jau moko naudoti anglies dvideginį sugeriantį betoną, kuris statybų metu mažina CO₂ emisijas.
Kautech Statybos skyriaus mokytojai, dalyvaudami Erasmus+ darbo stebėjimo vizite IES José María Pérez Pulido mokykloje, turėjo galimybę daugiau sužinoti apie tvarias statybos praktikas ir palyginti jas su Lietuvos profesinio mokymo sistema. Nors Lietuvoje nėra aktyvių ugnikalnių ar seismiškai aktyvių zonų, kai kurios Ispanijoje naudojamos technologijos gali būti pritaikytos ir mūsų šalyje. Pavyzdžiui, vietinių ir perdirbtų medžiagų naudojimas statybose gali padėti mažinti anglies dvideginio emisijas, o statybos mokymo programose galima labiau akcentuoti saulės energijos sistemų ir geoterminės šildymo technologijų taikymą.
Statybų sektoriaus ateitis neatsiejama nuo ekologinių inovacijų, o profesinio mokymo įstaigos atlieka svarbų vaidmenį ruošiant specialistus, gebančius kurti tvarią aplinką.
Kautech mokytojų vizitas IES José María Pérez Pulido mokykloje parodė, kad tvarumo principai gali būti dar giliau integruoti į profesinį mokymą, o tarptautiniai mainai padeda perimti pažangiausias praktikas iš kitų šalių. Tiek Lietuvoje, tiek Ispanijoje švietimo sistemos siekia vieno tikslo – parengti specialistus, kurie ne tik išmanytų savo amatą, bet ir galėtų prisidėti prie tvarių, energiją taupančių ir aplinką tausojančių statybos projektų įgyvendinimo. Profesinio mokymo ateitis neabejotinai priklauso žaliosioms statyboms, kurias kurti galime kartu.