Lietuvoje daugėjant elektromobilių ir hibridų, diskusijos apie jų patvarumą ir eksploatacinius kaštus tampa vis karštesnės. Ar šie automobiliai išties nusidėvi greičiau nei tradiciniai vidaus degimo varikliais varomi automobiliai? Apie tai kalbamės su elektromobilių ir hibridų techninės priežiūros specialistu, Kauno technologijų mokymo centro (Kautech) profesijos mokytoju metodininku Arvydu Sirtautu.
Automobilio pasirinkimas – nuo asmeninių poreikių iki aplinkosaugos
Renkantis automobilį, svarbiausia įvertinti individualius poreikius. Pasak A. Sirtauto, automobilių pasirinkimas yra svarbus sprendimas, kuris priklauso nuo daugybės veiksnių, tokių kaip asmeniniai poreikiai, biudžetas, vairavimo įpročiai, gyvenimo būdas ir netgi aplinkosaugos klausimai.
Nors šiuolaikinių dyzelinių automobilių deginių šalinimo sistemos turi katalizatorius, lambda zondus ir kietųjų dalelių filtrus (DPF), šie įrengimai taršos pilnai nepašalina. Dalis nematomų kietųjų dalelių patekusios į aplinką, ypač esant sausam ir ramiam orui, padidina oro taršą ir gali sukelti kvėpavimo takų ligas.
„Svarbu ir tai, kad technologijoms sudėtingėjant, naujų modelių katalitinėse sistemose naudojant brangiuosius metalus, kyla dyzelinių automobilių kainos. Be to, vairuotojams tenka mokėti ne tik už brangesnį automobilį, bet ir taršos mokestį“, – pastebi specialistas, pridurdamas, kad pakilusi dyzelino kaina, tikėtina, ir ateityje išliks aukšta.
Nors benzininiai automobiliai taip pat teršia aplinką, jie išmeta mažiau kietųjų dalelių nei dyzeliniai. O mažiausiai taršūs iš vidaus degimo varikliais varomų automobilių, A. Sirtauto teigimu, yra naudojantys gamtines dujas. Bet daugelis vairuotojų pritartų, kad ši alternatyva ne itin patraukli, nes dujų talpykla automobilyje užima vietos.
Mažiau taršūs, ypač mieste, yra hibridai (HEV) arba vien elektra varomi automobiliai (BEV). Kol kas rūpestį kelia tik nepakankamai išvystytas pakrovimo stotelių tinklas. Vienas iš sprendimų galėtų būti, jeigu tokių stotelių savo darbuotojams prie įmonių ir įstaigų įrengtų darbdaviai. „Mūsų mokymo centro automobilių stovėjimo aikštelėje yra pakrovimo stotelė, todėl kol darbuotojas dirba, elektromobilis gali krautis“, – pasakoja Kautech profesijos mokytojas.
Greitesnis elektromobilių ir hibridų nusidėvėjimas: mitas ar realybė?
Vis dažniau diskutuojama, ar elektromobiliai ir hibridai nusidėvi greičiau nei tradiciniai automobiliai. Pasak A. Sirtauto, šis teiginys yra labiau mitas nei realybė. Elektromobiliuose ir hibriduose yra mažiau judančių dalių nei tradiciniuose automobiliuose, nes jiems nereikia tokių komponentų kaip variklio aušinimo sistema, išmetimo sistema ir pan. Tai reiškia, kad daugelis mechaninių dalių yra mažiau linkusios nusidėvėti. Kitaip tariant, elektromobiliai gali būti ilgaamžiškesni už tradicinius dėl mažesnio variklio nusidėvėjimo ir paprastesnės priežiūros.
„Žinoma, kaip ir benzininio ar dyzelinio automobilio atveju, reikės pasirūpinti stabdžių sistemos priežiūra ir remontu, kas dvejus metus pakeisti stabdžių skystį. Užtat atkrenta alyvos keitimo darbai, neigiamo poveikio nedaro iš nesandarių sistemų į aplinką patekę lašai, nes nėra vidaus degimo variklio“, – skirtingų tipų automobilių priežiūrą lygina pašnekovas.
Tiesa, tarp automobilių vairuotojų diskusijos verda dėl baterijos eksploatacijos ir ilgaamžiškumo. Skeptikai tvirtina, kad maždaug po 5 metų reikia ją keisti, o finansinės išlaidos sudaro du trečdalius naujo automobilio kainos. Bet tai netiesa, teigia A. Sirtautas: „Svarbiausias elektromobilių ir hibridų komponentas yra baterija. Šios baterijos paprastai turi ribotą tarnavimo laiką, tačiau šiuolaikinės gaminamos taip, kad tarnautų 8–10 metų (arba 100 000–150 000 km), priklausomai nuo modelio ir naudojimo sąlygų. Tai gali turėti įtakos elektromobilio vertės kritimui ir laikyti jį „nusidėvėjusiu“, tačiau daugelis gamintojų siūlo baterijų garantinius laikotarpius. Naujausi duomenys rodo, kad garantiniu laikotarpiu elektromobilių baterijų gedimai sudaro vos 2,5 proc. – tai labai mažas rodiklis. Suprantama, dažniau kraunant bateriją, jos būklė gali prastėti.“
Vis tik reikia turėti galvoje, kad elektromobiliai ir hibridai gali reikalauti kitokios priežiūros, pavyzdžiui, dėl energijos atgavimo sistemų ir specifinių elektronikos komponentų. Tačiau tai paprastai nėra susiję su greitesniu nusidėvėjimu.