Pastaraisiais dešimtmečiais, jautriai reaguodama į nuolatinius ekonomikos bei gamybos pokyčius, kinta ir darbo rinka. Buvusios populiarios specialybės praranda aktualumą, vietą užleisdamos naujoms specialybėms. Lanksčiau į savo veiklą žvelgti arba visai keisti darbo profilį tenka tiek aukštos, tiek žemesnės kvalifikacijos darbuotojams, tad mokymasis visą gyvenimą tapo ne gražia deklaracija, bet gyvenimo norma. Kaip nepasiklysti tarp šviesią ateitį siūlančių mokymų ir seminarų organizatorių, kaip pasinaudoti valstybės teikiama finansine parama ir išlikti konkurencingu specialistu darbo rinkoje?
Prasidėjus naujiems metams, šalyje ir toliau aktyviai veikia mokymąsi visą gyvenimą skatinanti platforma Kursuok.lt. Šioje platformoje siūlomos įvairios neformaliojo švietimo ir mokymo programos, skirtos suaugusiesiems. Kauno technologijų mokymo centras (Kautech) pernai pasiūlė tris dešimtis mokymo programų. Kaip veikia ši platforma, kokius privalumus siūlo ir su kokiais iššūkiais susiduria mokymo organizatoriai?
Vieno langelio principas ir finansavimo galimybės
Mokymų suaugusiesiems programų pastaraisiais metais siūlo gausybė įvairių platformų, savo paslaugas aktyviai reklamuoja įvairiose srityse besispecializuojantys koučeriai. Deja, ne retai žmonės nusivilia mokymų kokybe ir naudingumu. Kad mokymosi galimybės būtų ne tik lengvai prieinamos, bet ir kokybiškos, svarbu užtikrinti aiškią programų atranką ir finansavimo kriterijus.
Kursuok.lt platforma sukurta taip, kad asmenys galėtų vienoje vietoje rasti mokymus, pagal savo poreikius ir valstybės prioritetus. Ji leidžia pasirinkti programas, atitinkančias valstybės nustatytas 8 kompetencijų sritis, ir gauti valstybės finansavimą iki 500 eurų. Pretenduojant į finansinę valstybės paskatą, svarbu, kad žmogus būtų dirbantis. Tokiu būdu į mokymus gali įsitraukti 18–65 metų amžiaus asmenys, norintys įgyti naujų įgūdžių arba tobulinti bendrąsias ir su profesine veikla susijusias kompetencijas.
„Pirmiausia mokymo programos turi būti užregistruotos Neformaliojo švietimo programų registre, kur jas vertina Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras (KPMPC). Tik gavus teigiamą įvertinimą ir patvirtinimą, mokymai gali būti skelbiami šioje platformoje. Programų trukmė turi būti ne trumpesnė nei 54 valandos. Taigi mokymų kokybe jas besirenkantieji gali neabejoti, – Kursuok.lt privalumus akcentuoja mokymo centro direktoriaus pavaduotoja plėtrai Rita Jakaitienė, kuruojanti su platforma susijusią padalinių veiklą. – Platformai mūsų mokymo centro programas rengia kiekvieno skyriaus specialistai, įvertinę darbo rinkos poreikius ir tendencijas.“
Ryškėja ir problemos
Nors platforma suteikia daugybę galimybių mokytis ir tobulėti, praktikoje išryškėja ir tam tikri iššūkiai, su kuriais susiduria mokymo organizatoriai. Pernai Kautech siūlė įvairias, darbo rinkos poreikius atitinkančias programas. Mokymus sėkmingai baigė 79 asmenys. Viena iš populiariausių buvo „Pirmos medicinos pagalbos teikimas įvairiose situacijose“, kurioje dalyvavo 18 asmenų. Deja, R. Jakaitienė apgailestauja, kad ne visos programos, net ir labai rinkoje paklausių specialybių, sulaukė dėmesio – dešimt jų nesurinko grupių.
„Kautech kvietė rinktis ir aukštą pridėtinę vertę kuriančių profesijų mokymus, tokius kaip darbas naujausiomis CNC technologijomis. Visgi tokie mokymai pernai nevyko, nes neatsirado pakankamai norinčiųjų įgyti šių kompetencijų. Tai atskleidžia tam tikrus iššūkius, su kuriais susiduria specifinių sričių mokymai“ , – pabrėžia direktoriaus pavaduotoja plėtrai.
Pasak jos, einant tretiems neformaliam suaugusiųjų mokymui skirtos Kursuok.lt platformos veiklos metams, išryškėjo ne tik jos privalumai, bet ir tam tikri trūkumai. R. Jakaitienė pastebi, kad vienos ar kitos programos populiarumas labai priklauso nuo mokymų srities. Pavyzdžiui, užsienio kalbų, kompiuterinio ir skaitmeninio raštingumo ar socialinių tinklų eksperto programos paprastai be vargo surenka grupes, nes jose mokytis gali visi, o Kautech pateiktų mokymų sritys yra siauros, orientuotos į tam tikrą specializaciją, jas renkasi pasitobulinti norintys konkrečios profesijos atstovai arba norintieji tos profesijos įgūdžių įgyti asmenys.