Mechatronika Lietuvoje skaičiuoja ketvirtą dešimtį, bet daugeliui ši sritis vis dar atrodo gana neaiški. Ne vienas mano, kad tai – robotika, kitas – kad tai automatika, tačiau dr. Aleksandras Kirka pataiso: „Tiesa, robotika yra susijusi su mechatronika, tik ji yra vienas iš keleto mechatronikos aspektų.“ Nors mokslininkas su kolegomis daug metų darė viską, kad ši moderni ir į ateitį orientuota mokslo šaka suleistų šaknis ir mūsų šalyje, tvirtėtų bei plėstųsi, daug darbo įdėjo steigiant mokymo bazes, dirbo su jaunimu, prisidėjo rengiant mechatronikų varžybas, dalinti interviu neskubėjo. Tad pokalbis su mokslininku, šiemet švenčiančiu 50 metų pedagoginio darbo sukaktį, sukosi apie šios mokslo šakos užuomazgas Lietuvoje, jos neginčijamą perspektyvą ir specifiką.
Be mechatronikos – nė žingsnio
Siekdamas parodyti mechatronikos aktualumą, dr. A. Kirka prisiminė prieš dešimt metų buvusią viešnagę naujoje BMW automobilių gamykloje Leipcige (Vokietija), kur tuo metu buvo gaminami penki šių automobilių modeliai. „Perėjome per visą gamyklą, bet pamatėme tik 3 darbuotojus, neskaitant administracijos. Visą gamybos procesą vykdė robotai, o ceche ar gamybos linijose buvo tik procesą prižiūrintis darbuotojas. Tokia linkme dabar ir juda visas pasaulis“, – ateities trajektoriją braižo mokslininkas, akcentuodamas, kad nekvalifikuotų darbuotojų poreikis mažėja ir vis dažniau dairomasi į išmaniąsias technologijas išmanančius specialistus.
Ši tendencija apima visus specialistų rengimo lygmenis, teigia jis, pradedant nuo universitetų, kur studijuoja būsimieji mechatroninių sistemų projektuotojai ir vystytojai, iki mokymo centrų, ruošiančių techninį personalą, galintį aptarnauti sudėtingus įrenginius, identifikuoti gedimus, juos pataisyti.
Nors šnekamojoje kalboje mechatronikos terminą vartojame ne dažnai, mūsų aplinkoje gausu automatizuotų, skaitmenizuotų, robotizuotų įrenginių. Buityje jau neišsiverčiame be šiuolaikinės skalbimo mašinos, kurioje įdiegti įvairūs funkciniai režimai, sunkiai įsivaizduojame gyvenimą be naujos kartos automobilio, kuriame automatizuota, pavyzdžiui, stabdžių antiblokavimo, degalų įpurškimo sistemos, daug funkcijų valdoma kompiuteriu. Ką bekalbėti apie vienu kompiuteriu valdomas gamyklas, kurios jau ne ateities vizija, bet realybė kai kuriose pasaulio šalyse.