Mobilumo vizitas Budapešte
Kauno technologijų mokymo centro profesinio mokymo Socialinių paslaugų skyriaus virėjų grupė dalyvavo Erasmus + programos projekte. 2023-03-04 specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai – Agnė, Nikolė, Domas ir Tomas su profesijos mokytoja Aušrine Erika Birbiliene sėdo į autobusiuką ir keliavo link Budapešto. Po 16 valandų kelio, pravažiavus Lenkiją, Slovakiją pasiekėme Vengrijos sostinę Budapeštą. Mus pasitiko ponia Ildikó Fekete ir apgyvendino bute, pačiame Budapešto centre.
Nuo pirmadienio prasidėjo praktika „Danubius Astorija“ viešbučio restorano virtuvėje. Pirmą dieną susipažinome su darbuotojais, išklausėme darbų saugos ir sveikatos instruktažus, apžiūrėjome maisto laikymo, gaminimo erdves, maitinimo sales. Kitą dieną kiekvienam mokiniui buvo paskirtas darbuotojas, su kuriuo mokinys dirbo visą savaitę. Kiekvieną savaitę keitėsi mokinio padėjėjas, taip pat ir darbo vieta. Per keturias darbo savaites kiekvienas mokinys turėjo galimybę praktikuotis sriubų, šaltų patiekalų, karštų patiekalų ir konditerijos skyriuose.
Šaltų patiekalų skyriuje – pirminis daržovių apdorojimas (bulvių, morkų, šampinjonų, paprikos, įvairių rūšių salotų, įvairių rūšių svogūnų plovimas, valymas, pjaustymas įvairiais būdais), pirminis vaisių ir uogų apdorojimas (obuolių, kivių, apelsinų, mandarinų, kriaušių, melionų, ananasų, braškių, šilauogių plovimas, nužievinimas, pjaustymas įvairiais būdais), šaltų užkandžių paruošimas (įvairių rūšių dešrų, kumpių, sūrių svėrimas, pjaustymas, dėjimas į lėkštes, padėklus). Karštų patiekalų skyriuje – mėsos ir žuvies pusgaminių paruošimas. Sriubų skyriuje – daržovių, mėsos sultinių virimas. Konditerijos skyriuje – duonos, bandelių atšildymas, kepimas, pyragaičių gamyba, puošimas.
Nuo pirmųjų darbo dienų mokiniai puikiai adaptavosi naujame kolektyve, jautėsi saugūs, mylimi ir reikalingi. Paskirtas užduotis atlikdavo labai kruopščiai, atsakingai. Pirmomis dienomis Domo ir Tomo darbo tempas buvo kiek lėtesnis, laikui bėgant vaikinai įgijo pasitikėjimo savo jėgomis, darbo tempas pagreitėjo. Vizito metu mokiniai turėjo galimybę tobulinti įvairius praktinius įgūdžius, dirbo komandoje ir individualiai, turėjo savarankiškai pasiruošti darbo vietą ir po darbo ją sutvarkyti. Virtuvės šefės Tinos atsiliepimai apie mokinius: „Mokiniai atvyksta į darbą visada laiku, darbo rūbai visada tvarkingi ir švarūs, virtuvėje laikosi saugos ir sveikatos reikalavimų, paskirtas užduotis atlieka kokybiškai. Mes jų pasiilgsime. Lauksime sugrįžtančių“. Taigi, praktika įvertinta maksimaliu balu, visi mokiniai gavo sertifikatus ir euro pasus.
Stažuotės metu mokiniai tapo labiau pasitikintys savo jėgomis, gebantys dirbti savarankiškai ir komandoje. Stažuotės dalyviai pjaustymo, formavimo, šiluminio paruošimo įgūdžių gerąja patirtimi pasidalins su mokslo draugais. Parsivežame keletą receptų, kuriuos išbandysime praktinio mokymo pamokose. Vengriškas guliašas – yra daug recepto interpretacijų, tačiau pagrindiniai ingredientai paprastai nekinta. Keptas paplotėlis arba plokščia duona – „Langošas“, sotus maistas, lengvai pagaminama.
Dabar noriu papasakoti apie mūsų gyvenimą ir laisvalaikį. Kaip jau minėjau anksčiau, mus apgyvendino bute, o tai reiškia, kad reikėjo patiems pasirūpinti maitinimu ir visa namų ruoša. Mokiniai mokėsi kloti lovą, skalbti rūbus bei patalynę. Kai sugedo skalbimo mašina, kai ką teko skalbti rankomis. Puiki patirtis – kažkam tai buvo pirmas kartas gyvenime. Dar noriu paminėti, kad Vengrija turi savo valiutą forintą, kursas kintantis, vidurkis 1 eur = 375 forintų. Maisto produktų pirkimas prekybos centruose ir turguje buvo ekonomikos, matematikos, profesinio mokymo pamokos netradicinėje aplinkoje, o prioritetai: sveika – skanu, brangu – kokybiška, pigu – tvaru. Labai džiaugiuosi ir didžiuojuosi savo mokiniais. Jie kantriai mokėsi ir tapo tvirčiau pasitikintys savo jėgomis bei labiau pasiruošę savarankiškam gyvenimui.
Man Budapeštas – miestas muziejus. Kiekvienas namas turi savo architektūrinių „perliukų“, kurie namus paverčia išskirtiniais. Labai džiaugiausi, kad mano mokiniai tai ne tik pamatė, bet ir pajautė. Budapeštas garsėja naktiniu apšvietimu. Daugelio nuomone, tai gražiausiai apšviestas miestas Europoje, taigi su mokiniais leidomės į vėlaus vakaro žygius Dunojaus pakrante Budos ir Pešto pusėmis. Aplankyta Budos pilis, joje esantis Budapešto istorijos muziejus. Žvejų bastionas – yra vienas gražiausių Budapešto paminklų. Budos pusėje populiari turistų lankymo vieta, iš kur atsiveria nuostabūs vaizdai. Iš čia geriausiai matoma miesto panorama su kitais svarbiais architektūros paminklais: Vengrijos parlamento pastatu, Šv. Stepono bazilika ar Budos pilimi, o pati tvirtovė primena pilį iš pasakos ar filmo. Matthias bažnyčia, taip pat žinoma kaip Dievo Motinos bažnyčia, yra garsus pilies kalno paminklas. Netoli šių nuostabaus grožio istorinių paminklų yra Labirintai. Tai muziejus, įsikūręs po žeme, panaudojant senovines karalių pilies katakombas. Tai tik pagrindiniai objektai iš daugybės Budos pusėje, kuriuos mes su mokiniais aplankėme.
Peštas savo istorinių paminklų, lankytinų vietų skaičiumi, tikrai nenusileidžia Budai. Parlamantas, Šv. Stepono bazilika – apžiūrėjome viduje veikiančias parodas, erdvę, skirtą Jono Pauliaus II vizitui atminti. Užlipę į apžvalgos aikštelę, grožėjomės nuostabiais miesto vaizdais. Apžvalgos rate „Budapešto akys“ turėjome galimybę sutemus stebėti nuostabius miesto vaizdus. Centrinė turgaus halė – centrinėje Budapešto dalyje esanti didžiausia ir garsiausia Budapešto turgavietė. Aplankytas Vengrijos nacionalinis muziejus, kur mokiniai domėjosi Vengrijos istorija, kultūriniu šalies gyvenimu. Esant Budapešte yra būtina apsilankyti terminių vandenų pirtyse. Mes lankėmės Sečeni terminėse pirtyse. Budapeštas garsėja savo „Ruin Pubs“ – tai barai, įkurti senuose apleistuose pastatuose, gamyklose, išsiskiriantys savo stiliumi ir atmosfera. Vienas iš populiariausių „Ruin Pubs“ Budapešte – „Szimpla“, kuriame apsilankėme ir mes, tačiau didelio įspūdžio mokiniams nepadarė. Išskirtinės emocijos ir įspūdžiai užplūdo apsilankius Zoologijos sode, kuris yra Miesto parke. Zoologijos sodas jungia tris dideles pažintines erdves – zoologijos sodą, botanikos sodą ir zoologijos muziejų su edukacinėmis erdvėmis. Mokiniai liko sužavėti tuo, ką pamatė. Aš didžiavausi savo mokiniais, kad jie daug laiko skyrė ir edukacinėms erdvėms. Šalia zoologijos sodo stovi Vajdahunyad pilis, joje įsikūręs Žemės ūkio muziejus. Mes nusprendėme jį aplankyti ir gavome likimo dovaną – tuo metu muziejuje vyko orchidėjų paroda. Mus sužavėjo nesuskaičiuojama gausybė orchidėjų, jų žiedų ir spalvų įvairovė. Žemės ūkio muziejuje sužinojome apie vengrų maisto gaminimo ypatumus, senovinius maisto ruošimo būdus. Margaritos sala yra pačiame milijoninio miesto viduryje, miestiečių ir turistų pamėgta vieta, kur galima pabėgti nuo miesto šurmulio ir atsipalaiduoti.
Viskas turi pradžią ir pabaigą. Taigi, balandžio pirmosios dienos ankstyvą rytą mes tuo pačiu autobusiuku pajudėjome link išsiilgtų namų…
Parengė:
Lydintis asmuo: profesijos mokytoja Aušrinė Erika Birbilienė
Projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.